DUK
+370 346 20 450
Pradžia

„Tūkstantmečio mokyklos I“ projekto veiklų rezultatas ir poveikis švietimo pažangai

„Tūkstantmečio mokyklos I“ projekto veiklų rezultatas ir poveikis švietimo pažangai

Ieva Mažulienė
„Tūkstantmečio mokyklos I“ projekto vadovė

2023 m. pavasarį Kaišiadorių rajono savivaldybė pasirašė jungtinės veiklos sutartį su Europos Sąjungos fondų agentūra dėl dalyvavimo „Tūkstantmečio mokyklos I“ programoje, kuri
finansuojama Europos Sąjungos „Next GenerationEu“ lėšomis, siekiant įgyvendinti mokyklų partnerių – Kaišiadorių Algirdo Brazausko gimnazijos, Vaclovo Giržado progimnazijos, Rumšiškių A. Baranausko ir Žiežmarių gimnazijos – parengtą Švietimo pažangos planą, išsikeliant tikslą savivaldybėje sukurti šiuolaikiškas ugdymo(si) sąlygas, kuriose mokytojai, profesionaliai veikdami kartu, darytų tiesioginį poveikį mokinių pasiekimų gerinimui. Rezultatui pasiekti įsipareigota:
 pagerinti projekto mokyklų STEAM mokslų, kultūrinei ir lyderystės veiklai pritaikytas, įvairių poreikių mokinių mokymąsi įgalinančias aplinkas ir tobulinti pedagoginės bendruomenės
pasidalytosios lyderystės, įtraukiojo, kultūrinio ir STEAM ugdymo kompetenciją dėl kiekvieno mokinio ugdymo(si) pasiekimų ir pažangos;
 įsteigti tinklaveikos principu veikiantį STEAM centrą;
 parengti ir įgyvendinti ilgalaikes kultūrinės kompetencijos ugdymo programas;
 sukurti savivaldybės įtraukiojo ugdymo sistemą.
Projekto metu sukurta arba atnaujinta infrastruktūra už 983 580 Eur, įsigyta įrangos ir mokymo priemonių už 1 314 640 Eur (Algirdo Brazausko gimnazijoje – už 887 000 Eur, Vaclovo
Giržado progimnazijoje – už 553 000 Eur, Rumšiškių gimnazijoje – už 380 000, Žiežmarių gimnazijoje – už 478 220 Eur). Algirdo Brazausko gimnazijos STEAM centre įrengtos biochemijos, skaitmeninio modeliavimo – robotikos, fizikos, biologijos ir chemijos laboratorijos, atvira STEAM erdvė prezentacijoms ir mokinių individualiai bei grupinei veiklai, įrengtas maisto gamybos technologijų kabinetas-studija, modernizuota aktų salė. Įrengti keltuvai į STEAM centrą neįgaliesiems.
Rumšiškių Antano Baranausko gimnazijoje atnaujinti fizikos, IT kabinetai ir kultūriniams renginiams. Mokytojų sukurtoms kultūrinio ugdymo integruotoms programoms įgyvendinti
įrengta daugiafunkcė salė, lauko erdvė, atnaujintos dailės ir muzikos studijos. Kaišiadorių Vaclovo Giržado progimnazijoje atnaujinti STEAM mokslų kabinetai, įrengta nauja STEAM laboratorija (specializuota robotikos, informacinio modeliavimo, grafinio dizaino ir foto laboratorija) pastatyta lauko klasė, įrengta bendruomenės renginiams skirta erdvė (aula), multisensorinė erdvė, įsigyta nauja ugdymuisi įranga meno ir ergoterapijoms bei švietimo pagalbos specialistams, kad būtų užtikrinta kompetentinga pagalba kiekvienam vaikui. Žiežmarių gimnazijoje mokiniams įrengta emocijų valdymo terapijos erdvė, atnaujintos biologijos ir chemijos klasės (laboratorijos), lietuvių kalbos ir matematikos kabinetai, kultūriniams renginiams pritaikytos bendrosios (fojė) erdvės, bendruomenės lyderystės stiprinimui – dvi lauko klasės, įrengta mokytojų diskusijų, savivaldos institucijų susitikimų erdvė.
Organizuota kitų veiklų ir užsiėmimų už 64 300 Eur, veiklų viešinimui sukurtas Facebook puslapis TŪMKaišiadorys.
STEAM ugdymo srityje nupirktas ir mokytojų sukurtas praktinio ugdymo turinys Kaišiadorių Algirdo Brazausko gimnazijos STEAM centrui. Naujai įrengtame maisto technologijų
kabinete edukacinėse 38 veiklose dalyvavo 571 kitų savivaldybės mokyklų ir darželių mokinys su mokytojais. Biochemijos laboratorijoje projekto metu atlikta 55 praktinių (tiriamųjų) darbų – iš viso veiklose dalyvavo 280 savivaldybės 9–12 klasių mokinių. Modeliavimo – robotikos laboratorijoje, dailės kabinete organizuotose 16 tiriamųjų darbų edukacijose dalyvavo 282 pradinių klasių mokiniai. Organizuota edukacinė tiriamųjų darbų atlikimo veikla 13 savivaldybės mokytojų.
Parengtas STEAM centro veikimo modelis ir nuostatai, centro veiklos pripažintos kaip geroji savivaldybės praktika ir bus įtrauktos į rengiamą TŪM leidinį. Nuo 2025–2026 m. m. pradžios STEAM centro veiklų turinys pasiekiamas paprasčiau ir greičiau – startavo tinklalapis www.kaisiadorims.lt, kuriame pateikta išsami informacija apie STEAM centro tikslą, numatomas tinklaveikos kryptis ir skelbiami mėnesio edukacinių veiklų, renginių, į kuriuos Kaišiadorių rajono ugdymo įstaigų mokytojai gali registruoti mokinių grupes, tvarkaraščiai. Per 2025 m. rugsėjo mėn. maisto studijoje organizuotose 7 veiklose jau dalyvavo 123 ikimokyklinio amžiaus vaikai (gimnazija suteikia ir pavėžėjimo paslaugą), spalio ir kitais mėnesiais planuojama įgyvendinti po 20–25 edukacines programas STEAM laboratorijose. Registracijos į STEAM edukacinius renginius nuorodą galima rasti ir socialiniame tinkle Facebook adresu https://www.facebook.com/profile.php?id=100093274608838.
STEAM kryptimi veikė ir kitos TŪM projekto mokyklos: V. Giržado progimnazijos mokytojai parengė 13 STEAM edukacinių veiklų ir projektų aprašymų (https://v.girzadoprogimnazija.
lt/ugdymas/steam-strategija), įgyvendinamos integruotų STEAM 5-8 klasėms modulių ir STEAM4Kids programos pradinukams, startavo respublikinė STEAM konferencija „1000 idėjų“, vyksta kitų įdomių ir įvairių praktinio pobūdžio STEAM krypties veiklų. Žiežmarių ir Rumšiškių gimnazijų mokytojai parengė bent po 2 praktinių (laboratorinių) darbų aprašymus,
įgyvendinamos naujos STEAM dalykų modulių 11–12 kl. programos, Žiežmarių gimnazijoje įgyvendinta ilgalaikė STEAM edukacinių veiklų su mokslo įstaigomis bei STEAM centrais
programa, kurioje dalyvavo 179 mokiniai.
Kultūrinio ugdymo srityje Rumšiškių A. Baranausko gimnazijos mokytojų parengtos 4 kultūrinio ugdymo programos: integruota muzikos, IT, fizikos, vizualinio mąstymo, teatro „Teatras –
kūrybos laboratorija“ ir jaunųjų kūrėjų ugdymo programa – naujas iššūkis integruojant kultūrinį ugdymą į bendrąjį formalųjį ir neformalųjį ugdymą. Visos programos įgyvendintos Rumšiškių A. Baranausko gimnazijoje bei po vieną pasirinktinai visose kitose savivaldybės mokyklose (vizualinio mąstymo – 3, „Teatras – kūrybos laboratorija“ – 7, programose dalyvavo 400 mokinių). Jaunųjų kūrėjų ugdymo programa įgyvendinta savivaldybės lygmeniu ir nuo šiol bus finansuojama savivaldybės biudžeto lėšomis kaip vasaros stovykla, įtraukiant gabiuosius vaikus iš įvairių mokyklų. Pirmosios stovyklos rezultatas – parengta kilnojama dalyvių kūrybos paroda ir kūrybos almanachas. Teatro programos metu pastatytas mokinių spektaklis „Sesuo“ parodytas ne tik gimnazijos bendruomenei, bet ir Kaišiadorių bendruomenei miesto šventės metu, jo fragmentai demonstruoti forumo „Kultūrinis ugdymas Kaišiadorių savivaldybėje. Kas toliau?“ metu.
Integruotos IT, fizikos, muzikos programos įgyvendinimo rezultatas – 1 val. trukmės miuziklas „Sceninių žanrų labirintai“, kuris buvo pristatytas visuomenei. Renginio pradžioje kultūros centro fojė gimnazijos mokiniai demonstravo programos metu parengtus IT projektus „Pianinas“, „Gitara“, „Grojantys žaislai“, „Grojantys vaisiai“, „Pianinas 2“, kur Python kalba užprogramavo Micro:bit'us. Ši programa pripažinta gerąja savivaldybės praktika, kuri bus įtraukta į TŪM leidinį.
Sukurta įtraukiojo ugdymo savivaldybėje sistema, kurios iki šiol Kaišiadorių rajono savivaldybėje nebuvo. Išmokti dalintis gerosiomis praktikomis ir spręsti problemas kolegų grupėse,
tobulinti mokytojų kompetenciją taikyti universalaus dizaino mokymesi (UDM) principus, analizuoti gabiųjų mokinių atpažinimo metodikas nutarta kolegialaus mokymosi būdu įtraukiojo
ugdymo teminėse grupėse (dalyvavo 47 pedagoginiai darbuotojai). Rezultatas – išplėtota dalijimosi ir mokymosi kartu kultūra, sukurta įtraukiojo ugdymo sistema, kurioje aiškiai apibrėžtos įvairių lygių institucijų ir pagalbos mokiniui specialistų funkcijos bei atsakomybės, išdėstytas pagalbos veiksmų nuoseklumas. Atlikus pamokų stebėseną savivaldybės mokyklose apie universalaus dizaino mokymosi taikymą pamokose, konstatuota, kad net 85,7 proc. įtraukiojo ugdymo mokymuose dalyvavusių mokytojų savo pamokose jau taiko UDM principus. Vaclovo Giržado progimnazijoje parengtas leidinys „Nuo nulio iki mėnulio“ apie įtraukiojo ugdymo diegimą savivaldybės mokyklose, sukurtas gabiųjų mokinių individualių ugdymosi poreikių pažinimo ir atliepimo algoritmas, kuris gali būti taikomas, kai dėl mokinio gabumų vertinimo kreipiasi bet kuris mokytojas ar vaiko tėvai arba kai mokykla nusprendžia vertinti visos klasės gabumus. Teminės grupės veikla ir algoritmas pripažinti gerąja savivaldybės praktika, kuri bus įtraukta į TŪM leidinį.
Kaišiadorių rajono savivaldybės ĮU sistemą ir leidinį galima rasti progimnazijos tinklalapyje adresu https://v.girzado-progimnazija.lt/pagalba-mokiniams-ir-tevams/itraukusis-ugdymas.
Sustiprintos pedagoginių darbuotojų profesinės ir bendrosios kompetencijos už 266 000 Eur. Lyderystės veikiant srities kvalifikacijos tobulinimas savivaldybėje vyko dviem kryptimis:
„Bendradarbiavimo kompetencijų, grįstų mokyklų tinklaveika ir nukreiptų į koordinuotą mokymo(si) ir švietimo pagalbos teikimą, pagalbą šeimai, stiprinimas“ ir „Komandinis vadovų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų lyderystės kompetencijos, nukreiptos į pokyčių inicijavimą ir įgyvendinimą ugdyme, tvaraus bendradarbiavimo tinklaveikos principu modelių diegimą, stiprinimas“. Organizuoti mokymai Lietuvoje, stažuotės Austrijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Estijoje ir Latvijoje, TŪM sričių baigiamosios konferencijos, forumai. Tikslinių įtraukiojo ir kultūrinio ugdymo profesinių kompetencijų stiprinimui įvyko po dvejus mokymus (kultūrinio ugdymo su stažuotėmis Lietuvoje), STEAM ugdymui – mokymai su stažuotėmis regioniniuose STEAM centruose. Iš viso organizuota 600 val. mokymų, kuriuose lyderystės ir profesines kompetencijas tobulino virš 800 savivaldybės ugdymo įstaigų pedagoginių darbuotojų. Vadovaujantis koordinatorių parengtomis ir suderintomis su mokyklomis Atvirų pamokų (veiklų) vedimo rekomendacijomis, pedagogai mokėsi ir vieni iš kitų: 2023 – 2025 m. 156 pedagogai vedė atviras pamokas / veiklas, dalijosi savo gerosiomis praktikomis ir bandymais diegti naujoves, įgytas mokymuose. Pamokas / veiklas stebėjo ir iš jų mokėsi apie 300 kolegų. Projektas baigėsi 2025 m. birželio 30 d. Pažangos planas įgyvendintas, planuoti mokinių pasiekimų gerinimo ir mokymosi rodikliai pasiekti. Rezultatai džiugina, nes stebima švietimo pažanga savivaldybės mokyklose: 2025 m., lyginant su 2023 m., savivaldybėje pagrindinio ugdymo pasiekimų metu matematikos pagrindinį mokymosi pasiekimų lygį pasiekusių mokinių padaugėjo nuo 40,34 iki 61,62 proc., nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo (matematikos, skaitymo) mokinių rezultatų procentais vidurkis 4 kl. padidėjo apie 1,3 karto, 8 kl. – 1,16 karto, neformaliojo švietimo veikloje dalyvaujančių mokinių padaugėjo nuo 56,73 iki 80,15 proc.

____________________________________________________
Rumšiškių IT kabinetas ir Žiežmarių gimnazijos terapijos erdvė

 

Žiežmarių gimnazijos chemijos kabinetas ir lauko klasės – kupolai

 

Rumšiškių A. Baranausko gimnazijos KU programos miuziklo akimirkos

 

Veiklos STEAM centro maisto studijoje ir biochemijos laboratorijoje

 

 

Atgal